Chcąc zapłacić za towar czy usługę w sklepie, nie musimy dziś mieć w portfelu gotówki. Te czasy już minęły i do bezproblemowego sfinalizowania danej transakcji wystarczy nam plastikowa karta lub też smartfon. Co więcej, do zrobienia zakupów wcale nie musimy nawet ruszać się z domu i za zakupy możemy zapłacić online. Jest to nie tylko wygodne, lecz również i bezpieczne rozwiązanie. Tym samym trudno się dziwić, że coraz więcej Polaków decyduje się na transakcje bezgotówkowo. Sprzyja temu również rozwój technologii, który wpływa na powstawanie coraz większej ilości form płatności.
Rozliczenia bezgotówkowe w swojej definicji to forma przemieszczania się zasobów pieniężnych w formie strumieni pomiędzy dwoma z góry określonymi rachunkami bankowymi. Transakcja ta przyjmuje postać zapisów na kontach rozliczających się uczestników transakcji. Zatem to bankowe rozliczenie na polecenie rozliczającego się podmiotu ma wpływ na zmianę stanu środków na posiadanym rachunku. Oczywiście wraz z zastosowaniem danej metody płatności bezgotówkowej ma to z punktu widzenia klienta różną formę. Wynika to z faktu, że transakcje bezgotówkowych mamy kilka rodzajów i stale ta lista się poszerza.
Rodzaje transakcji bezgotówkowych
Jak to zostało wspomniane transakcji bezgotówkowych, jest wiele. Mamy tu nieco zapomniane już czeki, przelewy internetowe, płatności kartą płatniczą, transakcje zbliżeniowe czy też mikropłatności z użyciem staniem aplikacji mobilnych. Narzędziami pozwalającymi korzystać z takich form płatności są różne rodzaje kart w tym debetowe kredytowe i przedpłacone. Do tego dochodzą jeszcze rozwiązania mobilne w postaci aplikacji bankowych. Warto nadmienić, że gros tego rodzaju transakcji jest nieodpłatna. Dotyczy to zwłaszcza tych w rodzimej walucie.
Zalety korzystania z transakcji bezgotówkowych
Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że transakcje bezgotówkowe to ogromna wygoda. Do tego mają one duży poziom bezpieczeństwa. Po prostu łatwiej je zidentyfikować, a co za tym idzie w razie problemów, możemy dzięki temu je sprawniej reklamować. Jednocześnie mamy tu pełen wgląd w dokonywane transakcje pozwala na większą kontrolę wydatków. Z punktu widzenia sprzedawcy w większym stopniu usprawniają one obsługę klienta.